Je archief: een troef op de online kunstmarkt

Het Nederlandse tijdschrift Boekman wijdde het najaarsnummer van 2018 aan het thema kunst en techniek. Eén artikel viel in het bijzonder op omdat het de relevantie van goede archief- en collectiezorg voor een kunstenaar onderstreept. In zijn artikel "Ook voor kunst: klikken en kopen" belicht Edo Dijksterhuis de toenemende kunsthandel via het internet. Naast fysieke galeries die een online equivalent hebben, zijn er ook meer en meer uitsluitend digitale initiatieven voor kunsthandel. Als kunstenaar wordt een goede digitale documentatie van je kunstwerken niet enkel vanuit een erfgoedperspectief belangrijk. Het beïnvloedt ook je plek op de kunstmarkt.
(c) Boekman

Het Nederlandse tijdschrift Boekman wijdde het najaarsnummer van 2018 aan het thema kunst en techniek. Eén artikel viel in het bijzonder op omdat het de relevantie van goede archief- en collectiezorg voor een kunstenaar onderstreept. In zijn artikel "Ook voor kunst: klikken en kopen" belicht Edo Dijksterhuis de toenemende kunsthandel via het internet. Naast fysieke galeries die een online equivalent hebben, zijn er ook meer en meer uitsluitend digitale initiatieven voor kunsthandel. Als kunstenaar wordt een goede digitale documentatie van je kunstwerken niet enkel vanuit een erfgoedperspectief belangrijk. Het beïnvloedt ook je plek op de kunstmarkt.

Een veilinghuis als Christies biedt klanten al ruim tien jaar de mogelijkheid om online te bieden op kunst. De concurrenten volgden snel. Daarnaast ontstonden de laatste jaren ook andere spelers, zoals het populaire Artsy, dat vijf jaar geleden werd gelanceerd. "Om relevant te blijven moet het veilinghuis steeds meer gaan lijken op een technologiebedrijf, en dat geldt ook voor de rest van de kunstwereld", stelt Dijksterhuis. Met andere woorden: de klassieke galerie en de kunstenaar hebben een digitale strategie nodig. Maar hebben ze die vandaag?

De meeste galeries hebben een website en sommige zijn actief op sociale media. Vooral Instagram blijkt het bijzonder goed te doen. Jongere galeries gaan soms een stap verder en zetten eigen online platformen op of gebruiken platformen zoals Artsy om potentiële internationale kopers te bereiken. Want een website hebben is één zaak, maar er mensen naartoe krijgen, is een andere… Om de (inhoud van) individuele websites van galeries een grotere zichtbaarheid te geven, startte Art Rotterdam in september 2018 met het digitale platform Gallery Viewer. Het platform bundelt het aanbod van Nederlandse galeries en toont onder meer per kunstenaar welk werk waar voor welke prijs beschikbaar is. Een interessant initiatief met een (hopelijk positieve) impact op de online zichtbaarheid en verkoop van hedendaagse kunst.

Je werk op een aantrekkelijke manier online presenteren, vergt digitaal materiaal. Digitale reproducties van kunstwerken online ter beschikking stellen ligt daarbij het meeste voor de hand. Daarnaast is feitelijke informatie over bv. afmetingen, gebruikte materialen, prijs en beschikbaarheid zinvol voor een online bezoeker. Voor een rijkere online ervaring is ook contextuele informatie zoals een inkijk in de studio van de kunstenaar of een volledige digitale oeuvrecatalogus erg nuttig. Dat materiaal kan ook vanuit erfgoedperspectief relevant zijn. De vraag is wel: wie draagt er zorg voor: de galeriehouder of de kunstenaar? Goede afspraken zijn dan ook noodzakelijk om te voorkomen dat dit waardevolle materiaal verdwijnt in platformen waarvan de duurzaamheid onzeker is. De informatie die op TRACKS beschikbaar is, kan je daar als kunstenaar bij helpen.

Deel dit artikel:          

TRACKS is een samenwerking tussen deze partners: