Archief in de kijker: Ludwig Burchard

Samen met Archiefbank Vlaanderen zoekt TRACKS in 2015 en 2016 kunstenerfgoed om te registreren in Archiefbank. Samen plaatsen we ook een aantal archieven in de kijker waaronder nu het archief van Rubenskenner Ludwig Burchard (1886-1960).

Samen met Archiefbank Vlaanderen zoekt TRACKS in 2015 en 2016 kunstenerfgoed om te registreren in Archiefbank. Samen plaatsen we ook een aantal archieven in de kijker waaronder nu het archief van Rubenskenner Ludwig Burchard (1886-1960).
Ludwig Burchard - (c) Rubenianum

Het Rubenianum in Antwerpen – Onderzoeksinstituut voor Vlaamse kunst van de 16de en 17de eeuw – beheert de grootste onderzoekscollectie over Peter Paul Rubens en tijdgenoten. Het ontstaan van deze collectie ligt bij de Duitse kunsthistoricus Ludwig Burchard.

Burchard werd aan het begin van zijn carrière geïntroduceerd op een project waar hij de rest van zijn professionele leven aan zou wijden: een oeuvrecatalogus van Peter Paul Rubens. Hij bouwde vervolgens een groot netwerk uit van o.a. collega-kunsthistorici, kunsthandelaars, verzamelaars, archivarissen en bibliothecarissen. Binnen zijn netwerk wisselde hij foto's en expertise uit, liet zich adviseren in aanwinsten voor zijn bibliotheek, bestelde reproducties bij de belangrijkste fotostudio's, liet assistenten archieven doorspitten en bouwde zo aan een omvangrijk onderzoeksarchief. Als echte connaisseur bezocht Burchard tegelijkertijd zoveel mogelijk Europese collecties om kunstwerken ter plaatse te bestuderen: zijn vele annotaties op de achterzijde van foto's, in notitieboekjes en in tentoonstellingscatalogi, getuigen hiervan.

Vanwege het politieke klimaat in Duitsland in de jaren 1930 verhuisde Burchard van Berlijn naar Londen. Toen Groot-Brittannië in 1939 echter de oorlog aan Duitsland verklaarde, was Burchard samen met zijn vrouw op reis in Genève en beiden werden bij terugkeer voor enkele maanden geïnterneerd. Dit was niet het enige dat ervoor zorgde dat het werk aan het Rubensproject vertraagd werd. Burchard liet tijdens de oorlog een deel van zijn onderzoekscollectie tijdelijk elders onderbrengen en musea en archieven waren ook slecht bereikbaar. Na de oorlog waren veel kunstwerken verloren gegaan, van eigenaar gewisseld of doken voor het eerst op de markt op: dit zorgde ook voor veel extra werk. Deze tegenslagen in combinatie met Burchards perfectionisme resulteerden erin dat de beredeneerde catalogus over het werk van Rubens uiteindelijk nooit voltooid werd.

Lees het volledige artikel op Archiefbank Vlaanderen.

Meer weten over de campagne Kunsterfgoed?

Alle informatie over deze campagne kan je vinden op de website van Archiefbank Vlaanderen.

Wil je een archief registreren of weet je waar er kunsterfgoed bewaard is? Geef dan langs het aanmeldingsformulier de informatie hierover door.

Voor alle info kan je mailen naar nastasia@packed.be of info@archiefbank.be

Deel dit artikel:            

TRACKS is een samenwerking tussen deze partners: