24 juni 2015

PACKED vzw organiseerde op 23 juni 2015 een tweede ontmoetingsmoment omtrent archief- en collectiezorg in de kunstsector. Samen met Het Firmament, Kunstenpunt en de andere partners uit het TRACKS-netwerk ontvingen we geïnteresseerden om ervaringen te delen en kennis uit te wisselen.

Hier lees je een korte samenvatting van deze namiddag.

Rony Vissers gaf als coördinator van PACKED vzw in zijn inleiding een korte stand van zaken. Hoe is TRACKS tot stand gekomen en hoe past dit in de aandacht die er recent is voor het erfgoed van de kunsten?

Piet De Coster, zakelijk leider van BRONKS, vertelde hoe de organisatie gedurende het 23-jarig bestaan al het archief bijhield en het recent overdroeg naar het AMVB. Maar het blijft steeds een uitdaging om in de werking deze archiefwerking verder door te zetten en te integreren.

Leen Driesen (Departement Jeugd, Sport, Cultuur en Media) lichtte kort de subsidievoorwaarde 'zorg dragen voor eigen archief' uit het Kunstendecreet toe en hoe de opvolging binnen het Departement Jeugd, Cultuur, Sport en Media zal gebeuren. Hierbij werd verwezen naar de TRACKS-toolbox en de richtlijnen die hier gegeven worden.

Aan de tafels vonden tien sessies plaats waar men in gesprek kon gaan en waar deelnemers die nog moeten starten met acties rond archief- en collectiezorg interessante ideeën konden uitwisselen. Aan bod kwamen zeer diverse praktijkverhalen uit diverse disciplines en sectoren. Bij alle gesprekken kwam aan bod dat een jubileum een aanleiding is om naar het archief te kijken. Dit is positief, maar ook tevens belangrijk om de inspanningen daarna vol te houden. Archief- en collectiezorg blijkt een structurele taak voor iedereen.

Stella Lohaus en Hélène Vandenberghe vertelden over de diversiteit aan materialen die beheerd worden in de stichting / estate en hoe ze hiermee omgingen na het overlijden van de kunstenaar.

Angelos, de organisatie rond het beeldend werk van Jan Fabre, maakte de keuze om samen te werken met LIMA voor het digitaliseren en ontsluiten van de performancevideo's en dat bleek voor beide partijen een positief verhaal.

Ultima vez startte met digitalisering toen PACKED en VIAA nog niet aanwezig waren in het veld. Achteraf gezien zijn er dingen die ze graag geweten hadden toen ze begonnen. Opmerkelijk is dat de volgorde van acties bij VIAA tegenovergesteld zijn aan deze van Ultima Vez.

Architectenbureau Martine De Maeseneer heeft naast het digitale ook veel aandacht voor het analoge archief. Het analoge materiaal blijft ook een goeie manier om je geschiedenis en je werk te laten leven.

Collegium vocale heeft een beroep gedaan op Resonant en een stagiair voor het aanpakken van het archief. Vooral de voorbereiding voor de overdracht naar het Stadsarchief Gent was meer werk dan men verwacht had.

Theater aan Zee wacht momenteel nog op de beslissing rond hun subsidieaanvraag voor een cultureel erfgoedproject. Uit het gesprek bleek vooral welke acties reeds verricht werden en hoe vrijwilligers hierbij konden helpen.

We sloten de namiddag af met de vaststelling dat er een wil is tot het bewaren en ontsluiten van het archief, maar men ervaart ook dat men het maar tot op zekere hoogte zelf kan doen. Daarnaast doet men beroep op de externe expertise van onder andere Het Firmament, Resonant, CVAa, PACKED vzw en Kunstenpunt.

Deze zomer werken wij aan een meer uitgebreid verslag van deze namiddag.

Meer weten?

Heb je zelf vragen over je archief en/of collectie? Wil je zelf een archiefactie opzetten, maar weet je niet hoe eraan te beginnen?

Aarzel dan niet om ons te contacteren. Alle TRACKS-partners helpen je graag verder!