08 maart 2017

NICC, Kunstenpunt, Estate Philippe Vandenberg en Art Brussels organiseren in samenwerking met Universiteit Gent en BOZAR op 19 april een internationale conferentie en op 20 april workshops over de nalatenschap van beeldend kunstenaars.

De zorg voor de nalatenschap van beeldend kunstenaars is cruciaal voor het cultureel erfgoed van morgen. Een goed behoud en beheer van de collectie en het archief houdt het oeuvre in leven. Diverse partners kunnen hierin een rol spelen. Naast de erfgenamen en verwanten van de kunstenaars kunnen zowel private, publieke als academische instellingen een belangrijke stem hebben.

De verantwoordelijkheid voor een artistiek nalatenschap is echter geen sinecure. Wat is een goed stappenplan en welke rol kunnen alle betrokkenen op zich nemen? Hoe verhoudt de private sector zich tot de publieke en academische sector bij een nalatenschap? Kunnen erfgenamen van kunstenaars samenwerken en van elkaar leren? Welke rol kan de overheid hierin spelen? En last but not least hoe kunnen levende kunstenaars hun artistieke nalatenschap reeds voorbereiden? Op 19 april gaan we nader in op deze vragen.

Op 20 april worden er daarnaast twee verdiepende workshops aangeboden voor telkens 25 deelnemers. In de voormiddag geeft Shervone Neckles-Ortiz van de Joan Mitchell Foundation een workshop over hoe kunstenaars hun nalatenschap kunnen voorbereiden. In de namiddag geeft Andrea C. Theil van de Roy Lichtenstein Foundation (New York) een workshop over het maken van een catalogue raisonné.

Plaats & tijdstip

Internationale conferentie
BOZAR, Ravensteinstraat 23, Brussel
19 april 2017 van 10u tot 16u30

Workshops
20 april 2017, Estate Philippe Vandenberg
Workshop 1: 10u-12u30
Workshop 2: 14u-16u30

Inschrijven & Tickets

Voor zowel de conferentie als de workshops wordt een toegangsprijs gevraagd. Koop hier je tickets.

Programma

Internationale conferentie (19 april)

9u30
Onthaal

10u-12u
Keynotelezing The complexity of running an estate door Hélène Vandenberghe, codirecteur, Estate Philippe Vandenberg (Brussel)

Lezingen

  • The importance of registration and documentation door Stella Lohaus, Bernd Lohaus Foundation (Antwerpen)
  • The process of making a catalogue raisonné door Andrea C. Theil, Catalogue Raisonné Manager, Roy Lichtenstein Foundation (New York),
  • The studio of the artists as a research centre door Thomas Schlesser, directeur, Fondation Hartung Bergman (Antibes)

Panelgesprek gemodereerd door Philippine Hoegen

12u-13u
Lunch

13u-14u
How to organise your estate as a living artist? door Shervone Neckles-Ortiz, Artist Support Manager, Joan Mitchell Foundation (New York)

Panelgesprek gemodereerd door Philippine Hoegen

14u-14u30
Koffie/thee

14u30-16u
The changing landscape of artists' estates: present and future door Nicolas de Oliveira, Director of Research and Curatorial Projects, Montabonel & Partners

Panelgesprek met

  • Nicolas de Oliveira, Director of Research and Curatorial Projects, Montabonel & Partners
  • Peter Pakesch, Chair of the board, Maria Lassnig Foundation (Vienna)
  • Andrew Renton, former director of the Marlborough Contemporary art gallery and professor of curating at Goldsmiths College, University (London)

Gemodereerd door Prof. Wouter Davidts, Department of Art, Music and Theatre Sciences Ghent University (Ghent)

16u-16u20
Afsluitend woord door Luc Delrue, secretaris-generaal van het Departement Cultuur, Jeugd en Media
Recent policy decisions concerning artists' estates in Flanders

Workshops (20 april)

WORKSHOP 1 (10U-12U30)

How to organise your estate as a living artist?
Door Shervone Neckles-Ortiz, Artist Support Manager, Joan Mitchell Foundation (New York)

WORKSHOP 2 (14U-16U30)

The process of making a catalogue raisonné
Door Andrea C. Theil, Catalogue Raisonné Manager, Roy Lichtenstein Foundation (New York)